
Mielilauseet Osa 2
Mielilauseet Osa 2
Mielilauseet (2023) OSA 2
1.Tää haitallinen informaatiotulvan määrä sosiaalisessa mediassa rajottaa rekisteröimästä jonkin verran asioita. Vaikka olisi niistä kuullutkin, tavallaan menee silti ohi, kun on niin paljon virikkeitä, mistä pitäisi olla kiinnostunut. Tämä aiheuttaa ihmisessä sellasta "päätön kana"- käytöstä.2.Niin, sitä ei voi loputtomasti siirtää miten pitkään voi olla vielä kuin lapsi tai nuori. Sitä kokoajan haluaisi siirtää kun se tuntuu siltä, että se oli sitä elämää parhaimillaan, se on jonkinlainen sitkeä illuusio ja aikuistumisen pelko. Mut sitten tuleekin se hetki, kun pitäs ottaa vastuuta niin se vaan on sitten yksinkertasesti ohi. Ja pitäisi opetella murtaa se illuusio ja ajatella, ettei se ole niin paha, että se loppuu, se on vaan luonnollinen seuraava vaihe, jonka voi myös täyttää ilolla.
3.Tarjoamme
toisillemme jäykän
bisnestä tekevän
version
itsestämme, se luo muurin välillemme keskustelussa. Ja
osa noista ihmisistä voi itse pitää itseään samaan aikaan
kovinakin markkinakapitalismin
vastustajina.
4.En
innostu todellisuudesta, jossa olisi vain yksi sallittu tapa
toteuttaa itseään ihmisenä. Siis
yhtään minkään asian suhteen.
5.On
pitkään pelottavaa, mut lopulta vapauttavaa päästä sellaiseen
mielentilaan, ettei tarvitsekaan olla joka kerta paras siinä mitä
ikinä tekee. Välillä siihen voi palata leipälajissaan, se on ihan
ok ja jopa tarpeellista, mut ihan
joka hetki joka asiasta, niin ei kiitos.
6.Joidenkin
ihmisten kaa ei pärjää, ellei oo helvetin
kylmä pää, mut ne ihmiset ei itse tajua ollenkaan sitä, millasia
kykyjä heidän kanssa oleminen toiselta vaatii.
7.Viisas ihminen voi olla kova pakoilee vastuuta, koska hän on niin ihastunut löytämäänsä vapauden ideologiaan, että hänestä voi tulla aika neuroottinen sen puolustamisen kaa. Vaikkei jokainen uusi vastuutehtävä johtaisi sen menetykseen, hän silti pelkää sitä, koska hän muistaa millaista on elää orjana ja se ei sovi hänen arvolleen, koska hän mieltää itsensä viisaaksi.
8. Oot naurettava heidän mielestään, kun esität poikkipuolisia näkemyksiä vallitsevaan näkemykseen verrattuna. He pitää sua hassuna, koska sunhan pitäisi ajatella vallitsevan mielipideilmaston mukaisesti, niinku he ajattelevat, koska niinhän pitää ajatella.
9.Yksi sanallinen vallankäyttö pyrkimys on haukkua toista jostain ominaisuudesta ja jos ne sanat jää kummittelee takaraivoon tai se haukkumisena kohteena ollut ei sillä hetkellä nää, että tuo haukuttava ominaisuus ei millään tavalla yksilöidy häneen vaan on nähtävissä muuallakin, nuo sanat ovat onnistuneet vaikuttamaan häneen loukkaavasti.
10.Tekeekö
se mustakin sotaisan mielen, jos kovasanaisesti sanon että
ymmärtäkää jo ottaa rauha sydämeenne sodan sijasta? Miten se
oikeen pitää sanoo kun siinä on joku läski naama punasena
huutamassa, että mun pitäs nyt taistella, muuten oon paskahousu
isänmaanpetturi. Niin miten mä sen sanon, että enkä ole?
11.Toisinaan
on hauskempaa sanoa toista ylimieliseksi kuin tutustua siihen. Koska
tutustuminen veisi sen tarinan pois, joka kiihottaa paljon enemmän
kuin se tylsä todellisuus.12.Kun
joku öyhö laittaa jonkun reaktion julkaisuusi, jonka voisi tulkita
väheksyvänä tai halveksuvana kommenttina, joillekin ihmisille
tulee siitä sellanen fiilis, että "tuonne ei kannata varmaan
mennä, parempi jättää tuo juttu väliin." Tää on tämän
ilmiöiden nopean ohittamisen kulttuurin ongelma.
13.Kun sulle sanotaan "ole hyväkäytöksinen herrasmies", sun pitää ymmärtää millanen on hyväkäytöksinen herrasmies, jotta voit olla hyväkäytöksinen herrasmies.14.Jos ajattelee vaikka viettävänsä liikaa aikaa tietokoneella voi hetken aika skarpata asian suhteen ja vähentää sillä viettämäänsä aikaa, koittaa niin sanotusti pitää paastoa siitä. Mut sitten kun aikaa kuluu, tietyllä tapaa kriisi vanhentuu ja huomaa edelleen viettävänsä paljon aikaa koneella, oikeastaan jopa enemmän kuin aiemmin. Sitten tajuaa, ettei mitään oikeaa paastoa missään vaiheessa pitänytkään.
15.Siitä
on tullut vitsi, että joku on päätynyt rakastelemaan ladyboin kaa.
Toisin sanoin, joku on kokenut sen asian ensin, jotta muut sen
tietäsivät ja sitten juttu on lähtenyt värittymään. Me ei
kuitenkaan koskaan saada tietää, mitä tuo kokija on itse siitä
kokemuksesta mieltä jälkeenpäin, me tiedetään vaan se, että ne
jotka eivät ole kokeneet sitä asiaa, vääntävät vitsiä siitä.
Ja tämä kokija tietää vaan sen, että puhekielessä hänen
kokemuksensa on värittynyt ja hänen kustannuksellaan revitellään,
eikä hän voi alottaa asiasta vakavaa keskustelua, koska pelkän
mielikuvan varassa olevat ihmiset tekisivät tämän valmiiksi
imaistun vitsin vuoksi hänestäkin vitsin.
16.Kysymys
kuuluu, mitä haluut tehä rahan vuoksi ja miten pitkään? Saitko jo
tarpeeksesi, koitko lopulta kaikki ne uhrauksesi turhiksi? Se mitä
olet halunnut ennen tehä rahan takia, ei välttämättä ole sitä
enää.
17.Miksi
ug tyypeil on sellanen mielleyhtymä, että sen pitäisi olla joku
alemmuuskompleksi? Tai
että on pakko olla köyhä ollakseen uugee, on pakko olla uugee
ollakseen köyhä.
Mikä edes on ug? Mun mielestä on typerää olla sokea taidolle vaan
se takii, ettei sitä voi mieltää uugeeksi. Ja sama toisinpäin.
18.Voimaantumisen
tarkotus on kasvaa versioksi, jollaisena voi itse tietoisesti luoda
tahtomaansa elämää, koska voimaantuneella on enemmän energiaa
käytössä sanojensa takana, joilla pyritään ohjaamaan asioita
itsensä luokse.
19."Ei
noin voi tehdä" tulee ihmisen suusta, jota hämmennät
ajatuksellasi. Se ei mahdu häneen todellisuuteensa, mitä
teet.
20.Kuvittele
tilanne, että joku stressaa niin paljon jotain tulevaa
kilpailutilannetta, että tulee kipeäksi. Tähän tilanteeseen
suhtautuvia ryhmiä on kolmenlaisia. Eka ryhmä on sellainen, joka
harmittelee, että kävipä ikävästi , kun hän tuli kipeäksi ja
toivoo pikaisia paranemisia. Toinen ryhmä on sellainen, joka
ajattelee hänen luoneen mielellään "tekosyyn", ettei hänen
tarvitsisi joutu siihen tilanteeseen, siksi hän sairastui. Tuo ryhmä
näkee asian säälittävänä. Kolmas ryhmä on sellainen, joka
näkee, että hän on voinu mielellään luoda tuon sairastumisensa,
kun stressi ja paine on ollut niin kova, mutta tämä ryhmä ymmärtää
häntä ja antaa armoo. Toisen ja kolmannen ryhmän
yhteys on se, että molempiin ryhmiin mahtuu henkisyydestä
ymmärtäviä ihmisiä, mut toinen ryhmä ei oo antanu vielä armon
laskeutua sydämeen vaan tuntevat mielen voiman, mut ovat vielä
turhan armottomia sen kaa, kun todellisuudessa se inhimillinen
ymmärtäminen pitäisi olla henkisyydessä tavoteltava piirre.
21.Kun
ymmärtää jonkin matkaa vetovoiman lain toimivuutta, asiat ei tuu
enää niin yllätyksenä kuin ne tuli silloin kun sitä ei
ymmärtänyt.
22.Sit jos bändi onkin niin iso, ettei siihen liittyvään uutiseen oo valitettavasti mahollista sanoo "kuka tää on?" niin sitten sanotaankin "ihan paska bändi."
23.Syy
miksi poliitikoilla on vieno hymy puhuessaan tai kuunnellessa toisen
puhetta on se, että he ovat itsevarmoja ja he ovat hyviä
esiintymään.
24.Yksi
irvistys illan aikana ei pilaa koko illan työtä, älkäämme niin
ajatelko.
25.Se
ei varmaan oo edes kiinni siitä tarvitsisimmeko tätä karman
leikkiä, sen vaan pitää tapahtua. Selvittelemme tässä elämässä
jonkun edellisen elämän juttua, josta jäi jotain hampaankoloon ja
se selviää jos selviää. Jos ei selviä, niin selvittelemme sitä
lisää seuraavassa elämässä. Oikeastaan se ei oo niin
merkityksellistä, selviääkö se vai ei, mut tottakai me sitä
yritetään. Kaikki asiat ei vaan oo selvitettävissä, koska
tietosuuden tasomme ovat niin eriävät ja vielä vähän asiasta
riipuenkin eriävät. Ei siinä oikee voi syytellä eikä kannatakaan
syytellä "miksi et tuossa elämäss selvitelly tuota asiaa
loppuun?" Jos ei lähe niin ei lähe, katotaan ens kerralla
uudestaan, mut ei kyllä luultavasti lähe sillonkaan. Olen
myös pohtinut, vaatiiko karman putsaaminen aina sanallista
anteeksiantoa? Eikö pelkkä asian unohtaminen vain voisi riittää?
Ja jos ei niin miksi se ihmeessä se ei riitä? Sanathan ovat vain
meidän luomuksemme loppujen lopuksi ja tunne jokatapauksessa
hälvenee hälvenemistään, kun ottaa etäisyyttä
riitapukariinsa.
26.Voit milloin tahansa ottaa toisen selviytymistarinan omaan käyttöösi.27.Riita vapauttaa tukkeutunutta ilmaa, mikä ei vapaudu millään muulla tavalla. Konfliktin pelko pitää sen ilman pakkautuneena. Konfliktia pelkäävä ei ajattele sitä, että hän haluaisi pitää ilmaa tukossa, hän haluaa pitää vaan konfliktin poissa läheltään, mut tämä aiheuttaa tällaisen lieveilmiön.
28.Kaiken
ytimessä on työkunto.
Työkunto on ykkösasia, sitä varten olemme, sitä mietimme ja
tiedämme muiden miettivän sitä myös kohdallamme.29.Puhuu
sanoja ja samaan aikaan ei tunnu siltä, mitä sanoja hän puhuu, hän
vaan puhuu niitä sanoja.
30.Taiteilija
voi tehdä muita voimaannuttavaa taidetta ja siitä huolimatta
ärsyyntyä jos muut voimaantuvat siitä. Häntä siis oikeastaan
kiinnostaa enemmän hänen oma voimaantumisensa, jonka hän haluaa
osoittaa taiteellaan.
31.Olemme
sätkynukkeina nettisovelluksissa. Olemme leluja, joilla leikitään,
kun menemme sinne. Ja
koska käyttäydymme kuin lelut, emme ole yhtään sen yläpuolella.
Käyttäydymme itse kuin se sovellus olisi paras asia mitä meille
olisi voinut tapahtua ja näämme toisemme tuon leikin ehtojen
mukaan, se tekee meistä leluja.
32.Joskus
vuosien jälkeen talonrakentaja saattaa miettii, oliko
talonrakentamisesta lopulta mitään hyötyä hänen elämälleen.
Hän voi puhua siitä, mut hänen nimeään ei lue missään niistä
rakennuksista. Se on vähä sellanen "no kiva" asia. Kiva kun
olit rakentamassa taloa, mut nyt kun et pysty enää siihen, niin
susta ei oikeen oo hyötyä. Sitä ei voi estää, jos joku ajattelee
näinkin tuosta kaikesta työstä, jonka merkitys on isointa
työyhteisössä, muttei sen ulkopuolella.33.Ihmiset
pitää luuserina miestä, joka ei osaa sotia. Sellanen aate on
meidän alitajuntaamme syötetty. Ja
kun tuon sodänkäynnin taidon kyseenalaistaa, jo siinä vaiheessa
tätä kyseenalaistajaa epäillään myös luuseriksi. Sitä ei voi
edes kyseenalaistaa suututtamatta jotain todella pahasti. Ja juuri
tämä käytös kertoo siitä, miten tiukassa tuo kusetus
sodankäymisen tarpeesta on alitajunnassa.
34.Mietimme
miten uniikkeja olemme, muttemme tule miettineeksi sitä, että
jotkut käyttäytyvät meidän lailla. Emme saa kiinni itseämme
näistä automaattisista käyttymistyyleistä, kun pidämme tyyliämme
uniikkina, vaikkei se sitä välttämättä ole.
35.Informaatiota
tulee jatkuvalla syötöllä lisää, vanhat jutut pyyhkiytyvät heti
mielestä.36.On
taito osata olla kärsimättä. Taito keskittyä elämään
ilon kautta. Maailma olisi erilainen, kun me ei keskityttäs
kärsimykseen. Jos me keskityttäskin elämäniloon ja ennen kaikkea
panostettas elämäniloon. Tämä saisi meidät näkemään
toisemmekin aivan eri tavalla.
37.Henkisyydenkin
parissa toimivat ihmiset saattaa sukeltaa siihen ajatusmalliin, että
kun me jokatapauksessa kuollaan,
niin ihan sama pyritäänkö me vähentää oireitamme tai oikeestaan
ei oo niin väliä, eletäänkö me älyttömän terveellisesti.
38.Korkean
tason tietoisuutta voi peitellä, muttei pysäyttää. Näin se menee
henkilökohtaisella tasolla sekä yleisellä tasolla.
39.Sosiaalisessa ryhmätilanteessa käy välillä niin, että 2 henkilöä liittoutuu yhtä vastaan. Tästä kolmannessta pyörästä tehdään pelle näille kahdelle muulle. Hän antaa jonkun syyn, joka ajaa nämä kaksi pitämään hauskaa hänen kustannuksellaan. Toisaalta siinä on myös kyse siitä, että tällä tavalla luodaan asetelma, jonka perusteella tiedetään, kuka on tästä parittoman lukumäärän joukosta uhrattavissa tiukassa paikassa. Eläimellisinä ihmisinä meidän täytyy tietää, kua on heikoin lenkki.40.Lastensarjat aivopesee meidät jo pienenä ajattelee niin, että kun vaan "hyvä" lyö "pahaa", sille lyömiselle on oikeutus ja sitten ajattelemme "jes, hyvä voittaa!"
41.Kertooko
käyttäytyminen enemmän sisimmästä vai sisin käyttäytymisestä?
Kohtaako ne edes aina toisiaan, onko se niin yksiselitteistä?
42.Haluatko
olla taitava tekijä vai
taitelija? Taiteen tekijänä joudut tekee toisinaan sen valinnan,
kumpaa puolta haluat tuoda esille, ne eivät aivan joka kerta kulje
nimittäin käsi kädessä.
43.Joku on tutkinut loppuun sen mitä tutkin, mut hänen työnsä ei täytä omaa tarvettani tutkia asiaa.
44.Informaatiotulva
laittaa aivopesusta öyhöttäjätkin aivopestyiksi solmuun itsensä
kanssa. Sota ei ole koskaan hyvä asia. Vaikka sun mielestä "heikot
miehet" ei sotisikaan, tai heikot miehet ja heikot mielet elää
purppuranvärisessä kuplassaan, jossa rauhaa ei saa millään
tavalla häiritä, se ei käänny niin päin, että vahvat miehet on
niitä, jotka painaa tuolla pyssy tanassa. Mielestäni meidän
kannattaa olla pehmeitä ja hienostuneita tän asian kanssa, aina
ensimmäisenä pitää tulla rauha ja sen pitää olla itseisarvo.
Se, että joku laittaa profiilikuvaansa Ukrainan lipun, ei mielestäni
ole millään lailla heikon aivopestyn ajattelua. Ja vaikka jostain
näkökulmastakin olisikin, niin heidänkin ensimmäinen toiveensa on
rauha, niinkuin sen pitääkin olla. Meidän ei pidä lähtee tähän
eliitin sotahumppaan mukaan yhtään mistään syystä tai yhtään
missään muodossa.
45.Erilaisuus nähdään poliittisena vaikuttamisena herkästi. Ajatellaan, että miksi hän ylipäänsä haluaisi olla erilainen persoona verrattuna massaan, jos hän ei pyrkisi poliittisesti vaikuttaa? Tämä automaattinen ajattelutapa vaikeuttaa erilaisuuden käsittelemistä, koska tosiasiassa se ei aina ole poliittista vaikuttamista eikä tarvitsekaan olla, se on vain se mitä hän tuntee sisällään. Ihmiset vihastuu ihan turhaan nimenomaan, koska he näkevät erilaisuuden poliittisena vaikuttamisena, se heidät vihastuttaa kun he eivät osaa käsitellä sitä muulla tavoin vaikka pitäisi.
46.Kun sanomme, "tyhmä uskoo valhetta eikä erota totuutta valheesta", emme oikeestaan tällaisten korulauseiden perusteella tiedä, mikä on se totuus siinä asiassa. Voimme käyttää tuollasia iskulauseita vahvistamaan vaan omaa tunnettamme, että onneksi me tiedämme totuuden, emmekä menneet mukaan siihen kusetukseen. Mut voimme silti tästä tunteesta huolimatta seisoa siinä asiassa sen valheen puolella.
47.Oot
sisäistänyt taidon, kun tiedät siitä jotain mitä kukaan ei sano
ääneen. Ja sitten osaat toteuttaa sen itse. Eli muut näkee vaan
sen, että osaat sen taidon ja sitä ennen olet oivaltanut itseksesi,
miten homma toimii. Ja ne muutkin osaajat tietää ne jutut, mitä ei
sanota ääneen.
48.Koen,
että viisauden inspiraatio tulee tosi hyvin eteen eikä sitä
välttämättä oo pakko lähtee joka kerta mistään eritysesti
penkomaan. Kun me ajatellaan, että se todellinen viisaus täytyy
penkoa jostain, tulemme sokeiksi sille, että se on kokoajan meidän
sisällämme. Se on vaan sellanen moottori, joka pitää itse
käynnistää.
49.Munkin maineen voisi pilata niin, että joku vaan päättäs heittää "se möi sielunsa paholaiselle." Ei mitään tietoa koko tyypistä, ei mitään tietoa sen elämästä, heittää vaan tommosen läpän niin varmasti se keräisi jonkin verran hyväuskosilta kannatusta, ilman että he tutkisi asiaa sen
syvemmin. Ja sitten kun heille sanoo vielä näin, että "ota asiasta ite selvää" niin se oikeestaan vahvistaa sen, että kannattaa uskoo nuo jutut mitä tuo tyyppi kertoo, kun on niin vaivalloista kuitenkin selvittää asioita ite.
50.Itsevarmuus
kaunistaa ihmistä, niin me sen näämme.
51.Paska levynkansi ei välttämättä kätke alleen paskaa musaa. Vähän sama juttu kuin sekin, ettei paskaset vaatteet kätke alleen välttämättä paskaa ihmisistä.
52.Olemme
personoituneet suomalaisiksi, profiloituneet maamme kansalaisiksi.
Näin me viemme maailmalle kulttuurimme näköistä versiota, jotta
muualla maailmassa opittaisiin jotain uutta. Ja meidän kuuluisi
oppia eri kulttuuriympäristössä kasvaneiden ihmisten
elämäntavoista ja käyttäymisestä ja olla siitä kiinnostuneita.
Jos se toimisi näin, tää homma toimisi hyvin, olisimme
kiehtoutuneita erilaisuudesta. Mut alamme kuvittelemaan, että tämä
meidän profiloitumisemme on paras mahollinen versio meistä, paras
mahollinen versio ihmisestä. Näämme todellisuutemme tämän
profiloitumisemme kautta, kapeiden linssien läpi. Siitä syntyy
ongelmia, kun liitämme tähän ylpeyden tunteeseemme sotaisia
ajatuksia erilaisia ihmisiä kohtaan. Tätä käytännössä on se
erillisyyden harha, mikä meidän pitäisi oppia tunnistaa, ennen
kuin voimme ymmärtää oikean yhteytemme kaikkiin ihmisiin, ympäri
maailman.
53.Jos
kaikki taide pitäisi olla ihmistä eheyttävää, se olisi uskonnon
harjoittamista. Mun näkemys on se, ettei sen tarvitse olla
tarkotushakuisesti eheyttävää ja sitä varten tehty niin, että se
joka kerta oikein paistaa läpi. Koska eheyttämistä voi olla sekin,
ettei sen oo tarkotettu eheyttävän yhtään millään tavalla,
oikeastaan päinvastoin. Päinvastainenkin taide opettaa meitä
ihmisyydestä, maailmasta ja mielestä. Joten miksi sitä siis
kieltämään tai moralisoimaan, jos sellanen taide onkin lopulta se,
joka meidät herättää ymmärtää jotain?
54.Hyvyyden tarkotus sekä tavote on tehdä elämästä mahdollisimman mukavaa kaikille.
55.Et
haista potentiaalia toisessa, koska et halua haistaa sitä.
56.Historian
suurilla
ajattelijoillakin on melkoisen huuruisia settejä, mut heitä ei
syyllistetä siitä samalla tavoin, kuin aikalaista. Heidän
ajatuksensa nähdään ylevämpinä, koska siinä on joku sata vuotta
sitten elänyt partasuu, joka puhui eeppisiä. Aikalaista voidaan
sanoa samantyyppisien ajatuksien esittämisestä sekopääksi, kun
samaan aikaan samat ihmiset ymmärtämättä tätä kehuu historiaan
suurta ajattelijaa viisaudesta ja uskomattomista keloista, jotka
tulivat aivan boksin ulkopuolelta.
57.Kun
ihminen tuhoaa itseään, ei aina käy mielessä, että se tahtoo
huomioo
tuhoamalla itseään. Oikeastaan
tuon voi tajutakin, mut se tuntuu pahalta katsoa päin tätä.
58.Tukottamalla
paskaa suut ja korvat täyteen päivittäin, peitetään alle oikea
ja tarpeellinen informaatio. Näin pyritään pilaamaan vaikka
rauhanaktivistin työ, kun hänenkin rakkaudelliset sanansa hukkuu
harmaaseen massaan ja "ihan sama mitä se sano, ei kiinnosta
paskaakaan." Tukottamalla tyhjänpäivästä paskaa, saadaan
viisaatkin sanat näyttämään ihmisille siltä, ettei niillä olisi
niin väliä, kun onhan täällä netissä kaikkee mitä ikinä
haluatkaan valita. Yhden ihmiset sanat muuttuu vähempiarvoisemmaksi,
kuin mitä ne olisi, jos informaatiota vilisisi
vähemmän päivittäin naaman edessä.
59.Myyntivalttina
on esittää oma taitonsa niin, että siinä on ripaus taikaa. Kun
yleisö kuvittelee niin, se tekee esittäjästä suuremman. Pitää
sitoa huomio ja toivoo, ettei ne tiedä paremmasta tai ajattele sillä
hetkellä sitä, että
sellaista voisi olla.
60.Meillä
on paljon ajatusvoimaa, mut me ei vaa luoteta siihen tai käytetään
se huonosti sitä. Siksi suuri ajattelija ryyppää. Hän ei joko
tajua omaavansa paljon ajatusvoimaa, hän haluaa paeta sitä tai hän
haluaisi siitä eroon. Ei fiksutkaan ihmiset näin ollen kaikki
tiedä, mitä he edes oikeasti tahtovat.
61.Me
voidaan ymmärtää asioita ihmisen suorituskykyyn liittyen, ymmärtää
että
on asioita, joissa se voi vaihdella. Mut me ei saada unohtaa
empatiaa, muuten tuo ymmärtäminen vie tuomitsevaan suuntaan.
62.Jos huonon puolen haluaisi kasvavasta tietoisuudesta löytää, se olisi se, ettei asiat ole enää niin jännittäviä ja ihmeellisiä, kun ne tapahtuu. Kun on korkea tietoisuus, tietää jo valmiiksi, että mystisiä asioita tapahtuu. Kun se golfpallo meneekin ihan ihme kierteellä sisään reikään, niin se ehdottomasti näyttää vielä uskomattomalta, kun ei tiedä mitään mistään ihmeistä, mitkä ovat voineet vaikuttaa siihen tapahtumaan.
63.Viisaatkin miehet voivat periaatteessa ohittaa toisensa näkemykset ihan yhtä yksinkertaisilla syillä kuin vähemmän viisaatkin. Riittää se fiilis, etteivät he viihdy toistensa seurassa. Sit jää viisaudet jakamatta.64.Kun näkee, että toisella on selvästi joku elämäntehtävä, ei hänen oo pakko hyppää siitä pois vaan siksi, että hänen pitäisi tehdä jotain muutakin.
65.Tietämättömänä
kaveri häselsi menemään, mut ilmeisesti se kaveri oppi yhteiset
pelisäännöt, kun nyt se on ihan hiljaa. Se oli hauskemman olonen
tyyppi, kun se vähän sähelsi, nyt se leikkii aika
virallista.66.Jotkut meitä on vaan liian uteliaita
pysyttelemään siinä mielentilassa, että "kaikki tollanen
höpöhöpö on paskaa." Onko se uteliaiden ihmisten vika?
Pitäisikö se uteliaisuus järjen nimissä sammuttaa? Mut onko
järjen ihmisillä itselläänkään kyky sammuttaa uteliaisuuttaan
tarpeen tullessa? Vaaditaanko tässäkin nyt muilta ihmisiltä
sellasia kykyjä, joihin ei itse edes kyetä?
67.Sellanen
ajatusmörkö ilmaantuu aina kun olisi mahdollisuus tietää lisää
tai mennä oppimaan, niin mieli jankkaa,"ei jaksa." Haluaisi
jollain tapaa jämähtää jo siihen, ettei tarvitsisi tietää lisää
ja saisi jostain oikeutuksen sille ajatukselleen. Eikä välttämättä
pelkästään siksi, että pääsisi esittelee valmiita näkemyksiään
muille vaan ihan vaan, ettei tarvitsisi tietää enempää, jotta
tuntisi itsensä valmiiksi omissa oloissaan.
68.Sanoilla
vaikuttaminen tarvii uskon tuekseen.
69.Filosofi ajattelee näin keksiäessään iskulauseen: "tätä se tyyppi ei oo ajatellu" tai "tätä ne ei oo tullut miettineeksi." Tällaiset tuntemukset pitää filosofin pään pilvissä, unelmat ja tavotteet kirkkaina, vaikka tuo ei totta olisikaan.70.Joku muu on keksinyt sen lajin, jolla me teemme bisnestä, mut meidän tarkotus on hyödyntää sitä taitoa ollaksemme itse tuote ja saada se näyttämään siltä, ettei kukaan muu tuote tekisi sitä samaa asiaa yhtä hyvin.
71.Jos
saat uskoteltuu heille, että tämä asia ansaitsee palkitsemis- ja
rangaitsemisjärjestelmän, he ovat näpissäsi. Koska silloin he
tietävät mitä seuraa, jos ei tottele. Ja seuraamus johtuu siitä,
että ne jotka tottelee, kuvittelee kaikkien muidenkin tottelevan ja
uskoo tottelemisen olevan itseisarvo.
72.En
omasta mielestäni tarvitsisi kokemusta siitä, että olen törmännyt
autoon, en tietenkään haluaisi ikäviä kokemuksia. En vaan voi
tietää mitä maailmankaikkeus on suunnitellut varalleni.En tiedä
etukäteen mitä kokemuksia elämässä tarvitsen. Jokseenkin ikäviä
noissa kokemuksissa on se viha, mikä vastapuolelta tulee, kun hänen
omaisuuttaan on kolhittu. Joudun ottaa sen vihan vastaan ja
käsittelee sen. On varmasti totta, että tuollaisesta kokemuksesta
oppii jotain, mut en koe että mulla olisi velvollisuutta toivoa
sellaisia kokemuksia yhtään kellekään. En ole kuitenkaan mistään
vihainen maailmankaikkeudelle. Ikävintähän siinä on vaan
käsitellä sitä toisen ihmisen vihaa, kun missään vaiheessa
pointtina ei ollut vihastuttaa häntä mut hän on tosi vihanen. Ja
tottakai jos itelle sattuu pahasti niin onhan sekin
ikävää.73.Hassu tunne olla aikuisena
leikkimässä aikuista lasten keskellä, kun muistaa itsekin olleensa
lapsi. Ei se lapsi ole kadonnut sieltä aikuisen sisältä, mut silti
tässä nyt pitäisi olla joku aikuinen ja viisaampi
olevinaan.74.Ihmistä voi muuttaa ulkoapäin, mut
sillon pitää koijata tahtoa niin, että mieli kokee tarvitsevansa
sitä asiaa. Vähä samoin, kuin käy aineellisissa riippuvuuksissa.
75.Haluaisit
muuttaa ihmisten ajattelua, mut joudut tyytyy heidän valistamiseen.
Jos tehtäväsi on valistaa niitä "aivopestyjä", miksi
kuulostat siltä, että halveksusit heitä?76."Tuoreimmat
uutiset: Kova nimi kärähti ratista, hän sai ajokieltoa"
"Kommentti: "Kuka tää on?"Hetkinen. Miksi kysyt
"kuka tää on?" Luuletko oikeesti, että hän haluaisi
julkisuuteen siitä, että hänen korttinsa joutui hyllylle? Tuo
"kuka tää on?" kommentti on yleensä varattu niille,
jotka tuputtavat naamaansa julkisuuteen, mut tuskinpa tuo
liikennerikkuri joka sattuu julkkis olemaan, haluaa tulla siitä
tunnetuksi tai että hänestä väännetään uutista. Hän varmaan
todellakin toivoisi menevänsä "kuka tää on?" kastiin
sillä hetkellä, ettei kukaan saisi koskaan tietää hänen
törttöilleensä liikenteessä.77.Me ei
juteltas ilman tuota yhtä. Me tarvitaan tota yhtää tyyppii
väliillemme, muuten meillä ei oo mitään keskusteltavaa. "Joo
jutellaan sitten kun hän on paikalla, niin sitten jutellaan okei?"
78.Jos
sanon, että 10 tyyppii tuli taputtaa olalle, kun jonkun taiteellisen
homman loppuun, se ei somekuplassa syvälle olevan mielestä tunnun
yhtä merkittävältä kuin, että mitkä seuraajaluvut on netin
puolella. Ikäänkuin me tarvitaan kokoajan joku todiste siitä, että
meillä on huomiota ja sitä myötä arvoa. Me ollaan lyhyessä
ajassa ehdollistuttu sille, että netin puolella on se oikea arvostus
ja oikea kannatus, jonka rinnalla olantaputtelu fyysisessä
todellisuudessa on merkityksetön pikkujuttu. Ja loppujen lopuksi se
nettikannatus on se, mikä kuolemankin hetkellä tulee joillekin
määrittelee ihmisen oikeen jäljen, minkä jätti ja sen jäljen
merkityksen. Pilaamme oman mielialammekin tuolla ehdollistuneella
huomiontarpeellamme virtuaalitodellisuudessa.
79.Saamme
vastaan vaikeita ihmisiä, jotka pakottaa meidät pysymään
valitsemallamme tiellä vahvoina tai jättämään leikin kesken.
Kumpikaan valinta ei oo väärin, siinä lähinnä haastetaan, kuinka
tomerana olemme juttumme kanssa. Mut mikä parasta, leikkiin voi
tehdä paluun, vaikka vaikeet ihmiset muuta väittävätkin. He
väittävät vastoin, koska he taas testaavat tomeruuttasi uudestaan,
niinkuin jo lähtökohtasestikin, se kaava ei oo muuttunut tuossa
välillä miksikään.80.Jos
vaikka kasaisin bändiä, toiveenani olisi löytää oikeat tyypit
siihen. Logiikan mukaan tämä vaatisi sen, että aikalinjamme
yhdistyy, meillä on jokin yhteinen tehtävä. Joten kysymys kuuluu,
oonko kasamassa tuota bändiä, jotta aikalinjamme yhdistyisi ja
yhteinen tehtävämme tulisi tehtyä, vai tapahtuuko se ihan
sattumana ja elämän virtaamisen myötä, mut samaan aikaan syystä
tai toisesta se tuntuu niin tarkotuksenmukaiselta?81.On
helpompi vihata kasvotonta massaa, koska heihin ei ole mitään
kosketusta. Kasvojen näkeminen poistaisi vihan, tekisi hänestä
yksilön silmissäsi.82.Tämmönen ajatus
kummitelee aika useallakin meistä. "Mennään vielä viimeisen
kerran, edes yhen kerran teen sen, vielä kerran mennään." Mistä
tuo tulee tuo lopun alku? Aina on mielessä jonkun loppuminen.
Tietyllä tapaa se voisi olla jokin hahmotelma, mikä auttaa
etenemään askelmerkkien mukaisesti eli haluamme saada jotain
valmiiksi, jotta meillä on tekemisestämme täydempi olo. Siinä on
silti oma häiritsevä kaikunsa, varsinkin jos sille asioiden
loppumiselle antaa turhan suuren painoarvon.83.Jotkut
ihmiset myötäelää suoraan toisen fiiliksestä. Kun se nauraa,
vieressä sen kaveri nauraa. Kun se itkee, vieressä sen kaveri
itkee. Kun se raivoo, vieressä sen kaveri raivoo.84.Arkiset
tilanteet on meille ajoittain liiankin arkisia, jotta ajattelisimme
niissä olevan jotain viisastuttavaa takana.85.Nuori
lahjakkuus antaa näytöt ja keskustelu käy kuumana hänen
ympärillään. On jokseenkin masentavaa, että vaikka hän jatkona
tähän tekee kaikkensa ja antaa parhaansa, keskustelu lopulta vaan
kylmenee, ikäänkuin hän olisi jotenkin epäonnistunut, vaikka
oikeasti hän on vain vanhentunut vähän lisää ja tullut yhä
tutummaksi. Mitä odotit hänen antavan itsestään, jos hänen
parhaansakaan ei riitä?
86.Annamme
esimerkin käytöksellämme tulevaisuuden taiteilijalle
tietämättämmme. Päädymme käytöksellämme jonkun
tulevaisuudesssa toimivan taiteen kansien väliin osaksi sisältöä.
Touhumme on taidetta jollekin, teimme mitä tahansa tässä
elämässä.
87.Sehän tässä hauskinta onkin, että se joka puheillaan meidät pelasti, saattaa myöhemmin paljastua jossain toisessa asiassa sellaiseksi, joka ajattelee aivan eri tavalla. Ilman tuota pelastamista saattaisimme halveksua häntä, mut koska taustalla on tuollanen kokemus, emme voi halveksua häntä vaan ymmärrämme heti että nyt on kyseessä vaan eri mielipide jostain asiasta ja se on iha ymmärrettävää. Näin pääsemme suoraan käsiksi toisen ymmärtämiseen, ilman että väliin syntyy halveksunnan muuria.
88.Onko meidän pakko jakaa ihmiset luonteensa perusteella aiopestyihin ja ei-aivopestyihin? Suoraan sanottuna musta tuntuu, että me ollaan iha jokanen aivopestyjä jollain tapaa. En oikeastaan ajattele, että se itsessään olisi mitenkään paha asia, että olemme vähän aivopestyjä tavalla tai toisella. Ratkasevampaa on se, mitä valintamme aiheuttaa toisille ja kykenemmekö ymmärtämään aidosti toisiamme.89.Voit tykätä jostain ja samaan aikaan sisällöstä menee huomattavasti ohi. Vasta vuosien päästä saatat tajuta, mitä siinä oikeesti sanottiin. Me ei voida ruveta syyttelee ihmisiä siitä miksi hän ei tajua jotain kuulemaansa, ei se yhtään mitään auta. Hän tajuaa sitten joskus jos aika on otollinen. Siihen kuuluisaan "aivopestyjen ihmisten" lokeroon mahtuu paljon tämmösiä ihmisiä, jotka eivät vaan ole rekisteröinyt kuulemaansa. Niin voidaan lopettaa se sormella osottelu ja syyttely ja antaa heille vaan aikaa ja rauhaa sisäistää asioita omaan tahtiin.
90.Toivosit
isompien tekijöiden huomioo tekemisilläsi, mut käykin niin, että
niille riittää diggailla sun menoo ihan vaan sivusta. Eli ne tietää
kyllä mitä teet, muttei ilmota siitä mitään.
91.Kun joku kertoo julkisuuteen henkilökohtaisista asioista, tässä taistelee 2 eri näkökulmaa vastakkain. On se porukka, jonka mielestä on hyvä tuoda julki asioita, jotta ymmärtäisimme niitä ja tosiasiahan on se, että henkilökohtaista verhoa on pakko raottaa, jotta jotkut jutut nousee tietosuuteen, ilman sitä ne pysyisi pimennossa. Toinen porukka katsoo sen yksityisasiana, josta ei pidä repiä juttuja. Molempien tarkotusperä on hyvä. Toinen haluaa ihmisten tietävän lisää, toinen haluaisi ihmisten suojelevan yksityisyyttään, ettei yksityiselämä joutuisi yleisesti riepoteltavaksi. Meillä on paljon yhteisössämme tällasia solmukohtia, joissa tahtomme eivät kohtaa, vaikka molemmat puolet ajattelee vaan ihmisten parasta. Emme vaan oikeasti tiedä mihin suuntaan tätä asiaa pitäisi viedä, joten joudumme kohtaamaan sen, että hyvätahtoisuudesta huolimatta saatamme olla napit vastakkain, emmekä huomaa ajattelevamme kaikki vaan pienen ihmisen parasta tuon savuverhon takana, se tosiasia vaan hukkuu tuon riitelyn alle.
92.Jos
et nää sen henkilön puutteita, oot sen henkilön vahvuuksien
armoilla.
93.Se
tyyppi kerkesi sotkea välit läheisiin kavereihin feikin
kiiltokuvansa takia. Hänen mielessään oli se kiiltokuva, ei
kaverit. Se rupesi heijastumaan ulospäin kaikessa.
94.Halu
asiaa kohtaan vetää aina löysään hirteen. Kun haluat mitä
tahansa, oot löysässä hirressä. Ero on siinä, miten tiukasti
köysi puristaa kaulaa. Joidenkin halujen kohalla se on niin pieni
puristus, ettei sitä edes huomaa.
95.Kun
oot vetäny tuhansia kertoja saman Master Of Puppetsin läpi, tiedät
jo alussa miten tää tulee menee. Sitä ei voi kusta muuten kuin
niin, että alkaa miettii sen rutiinin suorittamisen välissä jotain
tyyliin, "en jaksa vetää tätä loppuun asti kunnolla nyt,
hyppään tästä nyt vaan pois."
96.Ei
mulla oo tarvetta kritisoida esiintymisestä saatavia kiksejä, kun
saan itekin edelleen siitä kiksit.
97.Oot
vuosia oottanu pääseväsi johonkin porukkaan. Sitten pääset.
Sitten petyt.
98.Lopultahan
siinä käy niin, että julkkista ihaillaan, koska hän on julkkis,
eikä tarvii edes tietää yksityiskohtasesti mitä hän on tehny.
99.Joku
joutuu ottaa sen iskun ja häpeän vastaan miltä näyttää
epäonnistua, jotta ymmärtäisimme, ettei ole pakko aina onnistua
eikä se oikeasti ole niin vakavaa. Häpeän tunne kirpasee, mut se
hälvenee pois, vaikkei tapahtumahetkellä siihen luottaisikaan.
100.En
usko maailman menestyneimpien yksilöiden olleen aina rehellisiä
itselleen. Koska rehellisyys itselleen menee helposti ennen
aikuistumista aina suoraan sen sävyiseksi, että "musta ei ole
siihen" tai "mussa on tämmönen vika, siksi en sovi tuohon
hommaan." Tällaista on lapsenomainen rehellisyys itselle
käytännössä. Itsensä kusettaminen pitää meidät vähä
naiiveina, mut samalla aikaansaavina, siksi itsensä kusettaminen ei
ole pelkästään negatiivinen asia.
101.Kun
2 eri ihmistä postaa saman meemin ja tykkäät vain toisesta niistä
postauksista, siinä tykkäyksessäsi ei ole kyse siitä meemistä
vaan siitä tyypistä.
102.On
vääristävällä tavalla impulsiivista tuomita ihmiset valmiiksi,
ettei "väärällä tavalla" ajattelevilla ihmisillä voisi olla
sisäistä voimaa. Se kumpuaa jonkunlaisesta tarpeesta kokea olevansa
itse nyt sillä oikeella tiellä ja jos toinen ihminen ajattelee
aivan eri tavalla, tämä ei mahdu tuon todellisuuskuvan sisään,
koska kaiken järjen mukaan hänellä ei pitäisi olla sitä voimaa
kuin meillä, koska mielestämme hän on väärässä, toisin kuin
me.103.Viisas mies luo viisaudella kilven eteensä,
joka blokkaa häneltä tyhmät jutut ja tyhmästi käyttäytyvät
ihmiset ympäriltä pois, koska niihin ei ole mitään vetovoimaa
kummallakaan osapuolella. Tästä syystä hän menettää läjän
hienoja kokemuksia, jotka voi kokea vain menemällä tyhmäksi. Hän
etsii rikkautta viisaudesta, mut sitä voi löytää tyhmyydestäkin.
104.Itsevarmuus pelaa vallan tunteen kaa piilosta ja hippaleikkiä.
105.Olemme
uuden villityksen armoilla, jos emme etukäteen nää mihin suunta se
voi viedä. Jos näkisimme, voisimme valita olemmeko sen villityksen
armoilla. Kun kokemus syntyy villityksestä, viimeistään sitten
voimme valita, menemmekö uudestaan mukaan ja yleensä se taitaa
vaatia sen kokemuksen alle.
106.Jos
joku pyörii kovien dokaajien kaa, sitä helposti yhdistää sen
tyypin niihin ja pitää sitäkin kovana dokaajana. Sitten se tyyppi
yllättää ja sanookin olevansa absolutisti. Mitä vittua?
107.Kun
filosofi luo paljon ajatuksia, lukijan on vaikee erotella siitä
tekstiviidakosta, minkä ajatuksen takana on viesti "älä tee
näin" ja minkä takana "tämä on vain oma huomioni."
Tätä ei oikein voi laittaa mihinkään väliin, joten se on
filosofillekin ikävä ongelma viestin välityksen kannalta, kuinka
tuon erottelee ja siksi lukija saattaa ajatella kaikesta filosofin
sisällöstä niin, että sen viesti on joka lauseessa "älä
tee näin."
108.Vaikka
me henkiset tyypit puhutaankin maailman muuttamisesta parempaan
suuntaan, pakkohan se ei tietenkään ole. Asioiden muuttaminen ja
nykytilanteen tarkoituksellinen pakeneminen täytyy tottakai erottaa
toisistaan. Itse kannatan hillittyä itsensä kehittämistä
tavotteellisesti muista välittävään suuntaan.
109.Tarvitsemme
tuntee moraalista tunnistaaksemme moraalittomuuden. Mut meidän tunne
jonkun asian moraalittomuudesta ei tunnu siltä toiselle. Joudumme
testaamaan moraalin ja moraalittomuuden rajoja tekemällä jotain
mikä liikkuu sillä rajapinnalla ja mikäli saamme tunteen
moraalittomuudesta, tiedämme siinä menevän sen rajan. Yksi
tällainen esimerkki voisi olla vaikka pyörävarkaus.
110.Meidän on pakko uskaltaa puhua niistä asioista, jotka on noloja sekä puhua asioista noloudesta huolimatta. Jos me ei tehdä sitä, me ollaan kokoajan sen nolouden hallitsemina ja se nolous hallitsee meitä näkymättömästi. Sen valta näkyy siinä, ettei me voida puhua jostain. Ja jos tääkin on jo noloa, kun edes sanon näin, niin siinäkin se nolouden valta on jo todistettu. Vaadimme nolouden vallan vuoksi kaikki ymmärtämään sen nolouden vallan eli meidän pitää vaan tietää, mitkä asiat on noloja, useista niistä asioista ei edes puhuta, ne pitää vaan ymmärtää ja se ymmärtäminen pitää olla juuri sitä, että et vaan kertakaikkiaan sano mitään noloa ääneen. Näin nolous on saanut meistä yliotteen, kun emme haasta emmekä kyseenalaista sen valtaa millään tapaa, alistumme vaan sille.
111.Pelkäämme,
ettemme selviä ilman älylaitteita. Pelkäämme,
että meiltä putoaa pohja, jos se otetaan pois.
112.Kun
osaat sanoa kuivasti, mut samaan aikaan uskottavasti "mahtavaa",
oot jo pitkällä aikuisen roolin esittämisessä.
113.Vaikee
sanoo, miten silkkihansikkain sitä uutta maailmaa
pitää luoda ja
jarruuttaako
vihanpurkaukset minkä verran sitä pyrkimystä.
Silti ne vihanpurkaukset on pakollisia tunnekuorman purkamisen
kannalta, vaikka ne jarruittaiskin tuota tavoitetta. En tiedä.
114.Jos joku vittuilee, yleensä kolmas osapuoli hyppää vittuilijan puolelle, jos vittuilun kohde reagoi sillä tavalla, että vittuilijalla voisi olla joku pointti vittuilussaan.
115.Vaikuttavuus sanoissa pysyy ajan kulumisesta huolimatta. 15 vuotta sitten jätetty kommentti, jossa sanot jonkun biisin olevan paskaa, voi edelleen vaikuttaa sen kommentin nähneeseen sillä tavoin, ettei hän kuuntele sitä biisiä keskittyneesti, vaan nähdessään kommentin hän ajattelee sen olevan varmaankin paskaa. Ennen kun tuollaseen törmää, täytys ottaa arvo pois öyhötykseltä kokonaan mielessään, niin se ei vaikuttaisi mieleen.116.Flowtila vie kivun tuntemisen hetkeksi pois. Kun se loppuu niin tajuaakin, että hitto miten sattuu.
117.Monet ihmiset ei kerro tarinoitaan ennen kuin älyät kysyä oikeat kysymykset. He eivät tiedä kertoakaan sitä vaan sun pitää osua oikeeseen paikkaan kysymyksesi kaa ennen kuin voit saada vastaukset ja vähän päälle.
118.Eihä
tästä nyt vittu tuu mitään tästä touhusta. Ihmisten mielestä
on hauskaa se kun joku venäläinen kansalainen tippuu ikkunasta,
joka on surullinen ja traaginen onnettomuus. Heistä se on
huvittavaa, koska he yhdistää sen päässään suoraan niin, että
takana olisi poliittinen johto, vaikka olisi kyseessä aivan eri asia
eli traaginen ihmiskohtalo, joka ei liity millään tavalla noihin
automaattisiin mielikuviin. Näin helppo on ihmisiin uutisilla
vaikuttaa, koska uutisien kautta tuo alkuperäinen mielikuvakin on
synnytetty ja sitten sitä ajatusvääristymää viljellään
tilanteissa, joihin mikää vitsin vääntäminen ei todellakaan
kuulu.119.Kun
on jo voittanu jotain, päänsisäiseksi haasteeksi muodostuu halu
voittaa lisää. Vieläkö on nälkää vai joko riittää?
120.On
tyhmää pitää työpajaa, jos ei toivo aidosti oppilaansa
onnistumista vaan haluaa osoittaa pelkästään oman
opettajuutensa.
121.Erityisesti
henkisen heräämisen jälkeen shokkireaktiot alkaa vähenemään,
kun jotain yllättävää tapahtuu. Sitten ajattelee niistä samoista
jutuista vaan silleen "okei, tämmöstä tällä kertaa." Niitä
shokkireaktioita edelleen on välillä, mut heräämisen jälkeen
mieli nojaa aina joka kerta heräämiseen ja "ota rauhassa" –
ajatteluun.122.Pikkulapsi-mielentilassa
aikuinen äijä kerjää huomioo. Sitten kun hän
saisi sitä huomioo, hän ei ota sitä vastaan vaan kiukuttelee lisää
kapinan nimissä.123.Olemme
saaneet harjotella pitkän aikaa tän
egon vahvistelu leikin kaa itsenäistä voimaantumista ja omantunnon
äänen kuuntelemista sitä päivää varten, kun sitä todella
kysytään. Aina on tositilanteessa vaara valita totteleminen, se on
selvää, mut lopulta päätökset tekee omatunto ja määräävässä
asemassa on sen äänen voimakkuus. Agendamedia tuntee hyvin
valikoivasti sääliä ja on kaksinaamainen. Jossain muualla asuville
sääntöjen rikkojille se osoittaa sympatiaansa, mut samassa
tilanteessa omillee ei varmasti osottaisi vaan usuttas rakit heti
kimppuun.
124.Jos
joku pyrkii maanittelemaan sua johonkin palalla kakkua, kannattaa
muistaa, ettei se leiponut sitä itse.
125.Filosofia
on mulle terapeuttinen prosessi.
126.Jotkut
ärsyyntyy kun vihjailet jollain paksun teorian täyttämällä
skenaariolla eli ne tunnistaa mistä puhut, mut ne kieltää sen
ajatuksen. Et siis saa puhua siitä, vaikka ne itsekin on näköjään
ajatellu sitä.127.Olen
saanut elämääni juuri ne oikeet ihmiset polkuni
varrelle, mutten uudessa kohtaamisessa tiedä, onko kyseessä
sellanen kohtaaminen.128.Huono
hymyilijä miettii, miksi muut ovat niin huonoja
hymyilemään.129.Henkilö
koittaa väkisin keksii oman teorian kääntää sen niinpäin, ettei
tarvii myöntää toisen vaikuttaneen häneen.
130.Voiko
sitä muka ulkopuolelta nähdä ihmisestä, kuka ei ajattele
ajatuksiaan?131.Ehkä
totuus onkin joustava. Se on vaan meidän mielellemme hankalaa
hahmottaa, koska me on tiukasti uskottu, että on yksi totuus ja
oikeastaan emme tunne sitäkään täysin.132.Pitkässä
kokemustyhjiössä on alttiina houkutuksille, varsinkin jos nillä
koittaa täyttää surusta kumpuavaa puutetta.133.Luomme
sanoilla uutta maailmaa ja vaikka et olisi kuullu kaikkee, huomaat se
siinä vaiheessa kun maailma on alkanut ympärillä
muuttumaan.134.Ihmismieli
pelkää tylsyyttä, joka laskeutuisi elämään ilman
vastakkainasettelun draamaa. Meillä
on myös
tarve jakautua ryhmiin. Todellisuudessahan
koko maailman ihmiset on se ryhmämme. Emme kestä vielä sitä, että
kaikkien kaa voisi olla sovussa, koska kaipaamme taistelua ja sen
pitää vielä kasvattaa meitä lisää.
135.Sulle
herää arvostus miestä kohtaan, joka kertoo taistelleensa sodassa,
mut arvaa mitä sulle herää miehestä, joka kertoo, ettei hän
koskaan halunnut sotia?
136.Sielukas ihminen tietää mitä on päästänyt suustaan ja se on hänelle tärkeää
137.Meillä
on liian kiire toisillemme. Luomme päässämme nopeasti tilannekuvan
ja profiloinnin, onko se eteen tullut kaveri tarpeellinen meille ja
vaikka ei luotaskaan, silti meillä on liian kiire.
138.Mulla
on kokemus siitä, kun ajattelen, etten halua puhua jostain aiheesta
niin siitä ei puhuta eli tahdonvoimani menee läpi. Ja kokemus siitä
kuin ajattelen, etten halua puhua jostain aiheesta, niin juuri siitä
puhutaan. Eli tahdonvoimani menee vaihtelevasti läpi.
139.Ennen
henkistä heräämistä väärässä oleminen tuntuu
henkilökohtaiselta katastrofilta.140.Me
luullaan, että joku ulkopuolelta tullut luo kansakuntaamme vihan
ilmapiirin, mut me luodaan se kyllä ihan itse. Pelko luo
levottomuutta ja muodostuu turvattomuuden tunteesta.
141.Joku muu elää kauttamme. Me ollaan se ulkokuori, joka näyttää esimerkin.142.Viisaudet ei oo uusia, mut niiden sisäistäminen on aina kerta toisen jälkeen uutta.143.Ei tarvitse välttämättä olla edes toksinen vaan ajattelematon tehdäkseen toksisia asioita. Se ei suoraan meinaa, että tuo henkilö olisi toksinen.144.Voit heittää nokkelan läpän, mut jos et oo saanut vakuutettua porukkaa ja myytyä itseäsi heille, ne ei ota sitä nokkelana läppänä vaan lokeroi kaiken huonoksi mitä päästät suustasi.
145.Mikäli
valitsee lähteä keulimaan tietämyksellään, pitää pelata se
keuliminen päätyyn asti. Siitä muodostuu taistelu, säilyttääkö
keulija uskottavuutensa vai päätyykö hän pelleksi.146.Unelmat
pitävät elossa, mut ne eivät pidä hengissä.147.Vanhuksissa
hyvä puoli on se, että heitä voi ilahduttaa pelkällä kirjeellä,
eikä tarvii hallita sadan eri hymiön käyttöö kelvatakseen
toiselle keskustelukumppaniksi.148.Kuulet
biisin ja mietit sen soidessa, että niiden pitäisi kuunnella mun
biisii. Ja sen sun biisin soidessa joku muu miettii samaan aikaan,
että niiden pitäs kuunnella mun biisii
149.Salaliittoteoreetikon
oppimisvaiheet ymmärryksen kannalta on ensin ymmärtää, että
kaikki asiat juonittu meidän pään menoksi ja myöhemmin rauhottua
ja ymmärtää, ettei meillä oo mitään todellista hätää.
150.Helpotuksen
tunteesta nousee kiitollisuuden tunne. Joku guru voisi ajatella
helpotuksen olevan sidoksissa pelkoon, mut mielestäni se ei laske
aitoa kiitollisuuden tunnetta, vaikka helpotus kumpuaisi siitä.
Mielestäni se ei ole henkisesti epäpuhdasoppista kiittää
armosta.151.Nettitykkäysten
tarjoama huomio on lopulta pelkkää ilmaa, jota sisään
hengittämällä koitamme täyttyä hapesta, mut tekohengitämme
välittämistä ottamalla niitä vastaan.
152.Me
metsästetään tyytyväisyyttä ja koitetaan löytää pois
tyytymättämyydestä tekemällä kokoajan lisää. Siksi emme anna
itsellemme lupaa pysähtyä ja rauhottua jo tehdyn työn äärelle
vaan vähän naureskelemme sille "no se oli sellasta." Koska
mielestämme meidän pitää olla jatkuvasti tekemässä lisää,
ettemme olisi tyytymättömiä. Siksi
pitää tekemisiään sivuuttaa
ja
sivuuttaa, näin
laskee ihan ite sitä oman tekemisen arvoo sillä asenteella.
153.Oot
saanu palkintosi jo jonkun egon narun päästä ja kun koet saaneesi
tarpeeksi sieltä osaksesi, päästät siitä egon narusta iri.
154.Manipuloiva
narsisti on ankara opettaja. Se
tietää jotain mitä sä et tiiä ja se odottaa, milloin säkin
tiedät samat asiat. Hän ei opeta hyvällä, hän opettaa pahalla.
Häntä ei haittaa vaikka et opi. Mut kun olet läpäissyt kokeet ja
oppinut hän ajattelee "oho, no sehän on kehittynyt jo paljon."
Hän poistuu estradilta, kun olet oppinut sille tasolle, ettei
hänellä ole enää opetettavaa, niin pitkään hän on paikalla.
Kaiken tämän aikana ja vielä vähän enemmän sen jälkeen, tuutu
vihaamaan häntä, vaikka hän teki sulle palveluksen, joka tosin ei
tuntunut siltä.
155.Sun
pitää nähdä lopputulos huonona, jotta voit kritisoida sitä
matkaa, joka on vienyt siihen.
156.Ne on kiinnostuneita sun touhuista, mut jollain tapaa annatkin "väärän vastauksen." Ei sitä ollenkaan voi tietää mitä ne odotti kuulevansa, ne vaan jotenkin mykistyy ja näyttää pettyneeltä. Ikäänkuin vastatessa pitäisi tietää mitä ne haluaa kuulla.
157.Jos
nään unessa hampaan murenemisen, onko sekin manifestaatio tai
visualisointini hereillä olevaan elämääni?
158.Ihmiset
ei muista nauttii asioista mistä pitäs nauttii, kuten pitkistä
yöunista.
159.Kun on kokoajan rundilla, ei kerkee jäädä vatkaa yhtä keikkaa loputtoman pitkään, kuten ei pidäkään.
160.Mun piti ensin opetella olemaan jotain ennen kuin tajusin, ettei tarvii olla mitään.161.Riittää kunhan vaan osaa keskustelun perustaidot ja antaa hyvän viban.
162.Meidän
pitäisi lakata arvottamasta ihmisiä parisuhdestatuksen mukaan.
Meidän kannattaisi kunnioittaa erilaisia elämänvalintoja eikä
pyrkiä survoa jokaiselle yhdenlaista mallia. Kun syyllistämme
ihmisiä, etteivät he ole "onnistuneet" elämässä vaikka
jonkun parisuhdestatuksen suhteen, ylläpidämme sitä samaa
syyllistämisen ja itsesyyllistämisen mallia, jossa vertailemme
itseämme ja toisiamme jatkuvasti. Vaikka voisimme nähdä juuri sen
omantyylisen elämänpolkumme rikkautena ja antaa arvon ja armon
persoonalliselle polulle. Mut meillä on tosi pitkä tie edelleen
siihen ja se johtuu siitä, että valitsemme aina sen ajatuksen "tuo
on luuseri", kun kuulemme jonkun olevan vaikka sinkku, vaikka
voisimme valita sen ajatuksen, että "okei no tuo elää tuolleen,
se on hänen tahtonsa."
163.Henkisenä ihmisenä kun ei vaadi enää muilta arvostusta, siinä on se ansa, että tulee hyödynnetyksi tietäessään, ettei tuo tyyppi pyydä edes arvostusta, kun sillä on jo sisäinen rauha. Hän saattaa tulla lopulta ihan samalla tavalla poljetuksi kuin ei henkinen ihminen, mut hän ottaa sen vielä hymyillen vastaan eli ihan samalla tavalla henkinenkin ihminen voi luiskahtaa uudestaan orjamentaliteettiin, hän vain tekee pienen koukkauksen mielensä sisällä.
164.Kun haluat sanallisesti saada taivuteltua toisen tahtoosi, se on kirous. Eli prosessissa spelling.
165.Muru,
sulla
ei ollut mulle enempää annettavaa. Odotamme toisiltamme isoa
palkintoa joka kerta, joten pidämme pientä antamista vaan pienenä
vakka sekin on annettu. Voisimme mielessämme reilusti nostaa pienen
huomion arvoa siitä, mitä se on.166.Nykyajassa
on irvokasta, että voit olla entinen euroviisuedustaja, mut silti
samaan aikaan ihan nobody heille. Vaikka sanoisitkin olleesi
sellanen.
167.Vaikee
sanoo onko oikeasti hyvää ja pahaa. Mut koen, että ihmismielen
täytyy ne silti erottaa toisistaan,
jotta tietää kumman antaa ohjata toimintaansa. Kun tiedämme mikä
on hyvää, olemme kosketuksissa korkeaan moraaliin. Ja kun olemme
kosketuksissa korkeaan moraaliin, olemme kosketuksissa valoon. Ja
pimeyden kanssa menemme eri suuntaan. Jos emme halua erotella näitä
ja päättää kumpaa seuraamme, voimme housua mitä sattuu, joka
todennäkösesti on sitä alemman moraalin touhua. Koska sitten kun
tiedämme mitä teemme, todella tiedämme että korkean moraalin
täyttämä mieli on sitä mitä kaipasimme, silloinkin kun hosuimme
mitä sattuu.
168.Voimakas
ärsytys toista kohtaan on merkki kahden ihmisen välisestä
resonaatiosta.
169.Kun kuulet, että toisella on hätä, ajattelet sillä hetkellä, että onneksi ei itsellä oo tota ongelmaa.
170.Pelko
tulee tapauskohtasesti esiin, kuten ahdistuksin. On helpompi sanoa
tilanteen ulkopuolella, ettei joku juttu ahdista tai vaikka ettei
kuolema pelota. Mut sen sanominen ei poista sitä, että käytännön
tasolla tuo pelko voi myöhemmin nostaa päätään. Koska tuon asian
sanoessaan, ei tule miettineeksi sellasta tilannetta, jossa nämä
möröt voisivat tulla esiin, ne vaan tulee ja sitten ne saa
käsiteltäväkseen.
171.Pakonomaisuuden
takaa löytyy uusia haittoja. Pakonomaisuus kätkee suorastaan
mystisiä haittoja sisäänsä. Kuten vaikka pakonomaisen
seksikäyttäymisen aiheuttama kieroutunut suhde vastakkaiseen
sukupuoleen ja perinteiseen suhteeseen. Ei tommosesta oo
minkäänlaista hajua eikä tajua sillä hetkellä, kun pakonomaisuus
jyllää.
172.Oikean
mielipiteen peittää sillä mitä mieltä haluaisi olla, kun se
mielipide ois oikein mielen mielestä.
173.Kovimmalta
vaikuttava äijä onkin eniten rikki eniten sisältään. Se on sitä
mielennnussintaa.
174.Pidät
tekoälyä kehityksenä, mä en. Täytyykö meidän tulla johonkin
lopputulokseen, kumpi meistä on väärässä? Voisimmeko vain
hyväksyä, että näämme kehityksen eri tavalla? Me nähdään vaan
kovin eri tavalla se asia, että nuo uudet tuotteet olisi sitä
kehitystä ja niiden kannattajat näkevät sen vielä kehityksen
lisäksi hyvänä asiana, kun itse en nää niitä kumpanakaan.
Näistä lähtökohdista on helvetin vaikee rakentaa keskustelua,
ihanteellinen tilanne olisi vain hyväksyä meidän haluavan
erilaista kehitystä ja sallia se toisillemme, vaikka pahalta
tuntuisikin.
175.Tarvitsemme
älylaitteita kertomaan meille kokoajan mihin meidän pitää mennä,
koska meillä on eksymisen pelko. Emme luota, maailman opastavan
meitä oikeaan paikkaan vaan pelkäämme eksyvämme.
176.Se
ei oo mitään sattumaa, että jotain pommitetaan naaman eteen
jatkuvalla syötöllä. Jos sitä ei mieti, se voi tuntua siltä, mut
se ei tosiaan sitä oo.
177.Läppä
on siinä, että meidän ei ehkä tarvitsisi tehä mitään
parantaakseen maailmaa178.Se surulla kyllästetty
mieli istuu pimeässä ja muistelee menneitä hetkiä. Kuuntelee
jotain melakolista kamaa ja miettii kaikkia menettämiään
mahollisuuksia. Surussa vellominen on kiihottavaa, koska sillä
pääsee käsiksi elettyyn matkaansa hyvin tunnepitoisesti, jopa
voimaikkaimmin kuin millään muulla tunteella.
179.Taiteilija
esittää, että hänellä on loistavat puitteet, joita ei oikeesti
ookaan. Sen esittämisen tarkotus olikin vain hämätä kuluttajaa.
Jotta hämätä kuluttajat voisi manifestoida hänelle nuo loistavat
puitteet. Oikeesti hän miettii ton kulissin takana omissa oloissaan
samaan aikaan, että "voi vittu ku ei oo niitä loistavii
puitteita, mistä puhuin julkisesti."
180.Kun
asiat tuntuu vaikeilta, unohtaa siinä hetkessä usein, että ne
voivat olla sitä muillekin. Me ollaan herkkiä elämän kokijoita
omassa itsessämme ja asiat tuntuu pahalta, asiat tuntuu hyvältä,
mut ne todentotta tuntuu. Haluamme selättää sen vaikeuden, joten
joudumme haasteen edessä suoraan käisiksi prosessiin, kuinka
ratkaisemme tämän tilanteen eduksemme, mikä on ratkaisumme mennä
eteenpäin, ettei mielen takertuminen siihen veisi meitä mukanaan.
181.Valaistunut antaa vaan tapahtuu. Hän on mielentilassa, että asioita vaan tapahtuu, toi tyyppi teki tolleen ja toi tekee tolleen, tehköön noi tolleen, kun niitten pitää kai vaan tehä silleen, että ne saa sydämensä purettua.
182.Viisas ajattelija ei voi odottaa sitä maailmaa, että kaikki muutkin alkaisi elää viisaasti ja oivaltaisi ne asiat, jotka vievät kohti parempaa. Hänen täytyy luopua odottamisen tilasta ja elää parhaansa mukaan, näin inspiroida muita esimerkillään.
183.Koulutus on apuväline, ei isäntä. Tutkimus alkaa aistimalla maailmaa. Jossain vaiheessa homma on keikahtanut päälaelleen, kun sille on annettu isännän asema. Me tyrkytetään sitä toisillemme sitä koulutusta ja syyllistetään, jos sitä ei ole. Alkuperäsesti oppiminen on alkanu katsomalla ja kokemalla maailmaa, niin olemme alunperin siitä oppineet ja oppisimme vieläkin, mut emme välttämättä luota siihen oppimiseen, kun pidämme jotain koulutuslaitosta sen oikean tiedon portinvahtina.
184.Kerran
eräs miesopettaja pieraisi mun seurassa kun olimme luokassa. Ja hän
teki sen, koska mun ois pitäny ilmesesti sen perusteella tajuta
olevani paska oppilas.185.Kärsimyksen
aikakautena meidän piti olla ehdollistuneita kärsimiseen. Nyt
meidän on tarkotus ehdollistuu siitä pois. Universumi siis leikkii
meillä. Elimme ilomieli tietämättömyydessä kaikki nää vuodet,
mut tällä kertaa ois poikkeuksellisesti elää myös ilomielin
tietosuudessa, joka on ihan erilaista ilomielisyttä.186.Tarvitaan
tahtoa yhtä lailla matkimiseen ja ei-matkimiseen.
187.Ajattelu
loppuu kuplautumiseen.
188.Nuoren filosofin ansa on kiihottua pätemään keloillaan ja se johtuu siitä, kun hän on vaikuttunut hyvästä pätemisestä, hän haluaisi pystyä samaan. Mut hän joutuu yleensä kuitenkin kypsyttämään ajatustaan elämällä lisää, jotta hän kasvaa niihin ajattelijan saappaisiin.
189.Koska hörhöily on niin tuomittua ollu aina yhteiskunnan normaalien mielestä, niin kun jotkut pääsee siihen käsiksi, niin tavallaan vastauksena on antaa täyslaidallinen takasin ja alkaa tuntee ylemmyyttä siitä hörhöilystä, koska he tuntevat löytäneensä totuuden luo ja tuntevat katkeruutta siitä, että heille on aina valehdeltu.
190.Aforistikkona pureudun sellasii valmiisiin ajatuskaavoihin, joille ei löydä alkulähdettä, mut ne vaikuttaa meihin.
191.Kannattaa muistaa, että öyhöttäjät lävähtää naaman eteen aina ensimmäisenä. Ajattelijat sun täytyy kaivaa esille. Joten siksi se jää hyvin pitkälti lukijan vastuulle, kenestä vaikuttuu.
192.Korkean
tietosuuden kaveri on fiksaatio. Hän tietää olevansa korkean
tietosuuden kaveri ja yhtä aikaa matalan tietosuuden kaveri.
193.Onko onnettomuuksien tarkotus opettaa ihmiselle, että maailma on tyly vai se, että kaikesta voi selvitä?
194.Idiootit
luulee, että kun joku räppäri hokee tekstissään "aye"
se tarkottaa sanaa "ei". Joo, se ei tarkota sitä.
195.Läppä menee diipiksi, mut kuvitellaan kasa nimellisiä arvontalappuja, jotka laitetaan hattuun ja arvotaan henkilöt/joukkueet toisiaan vastaan. Onko kyseessä oikeasti sattuma, että ne 2 nimeä nousee toisiaan vastaan vai olisiko kyse jostain diipimmästä? Jos ne nouseekin siksi, että näiden välillä on joku karmaattinen asia selviteltävänä? Silloinhan se tarkottaa myös sitä, että jos niistä kohtaamisista olisi mennyt eri henkilö jatkoon, välttämättä joku toinen ei kohtaisi sitä tyyppii, minkä ajattelisit tulevan seuraavaksi sitä vastaan. Eli kyse on tavallaan kokoajan arpomisesta, jonka takana ei oo logiikkaa eli eri lappu on eri lappu, eikä se loogisesti olisi vaihtunut toisen tilalle. Voisiko nämä jutut olla jollain tasolla ennalta käsikirjotettu tietämättämme?
196.Valintojen
tekeminen on pakollista. Siunaantuu mahdollisuuksia, jotka menee
päällekkäin. Ne voivat olla eri mielenkiinnon kohteita, mut ne
todellakin ovat molemmat sellasia. Ja tässä ajassa joudut valitsee,
kumman pariin viet kehosi.
197.Lukijalle
kaikki tuntuu siltä, että nyt se pätee jotain, koska me eletään
tämmösessä influenssereiden maailmassa. Olemme niin tottuneet
siihen, että kokoajan joku koittaa nostaa itseään ja vaikuttaa
meihin, niin tuon boksin toiselle puolen on vaikea nähä, koska
seuraava juttu, jonka heti tämän perään katsot, on juuri
sellainen.
198.Kaverisi
seuraa sua siihen tilaan, mihin visioit teidän menevän yhdessä.
Sitten ootte siinä tilassa. Siellä on se yhteinen tunnelma,
yhteiset jutut.
199.Kun
hyväksyt sydämelläsi toisen, et mieti enää sen huonoja puolia.
Ne ovat läsnä, mut ne eivät häiritse.
200.En
nää sitä pahana asiana, jos manifestoi itselleen hyvää, koska
huono tulee varmasti aivan pyytämättäkin. En koe itsekkäänä
toivoa itselleen seuraa, antaa kohtaamisten virtaa vapaasti.
Sosialisoituminen kehittää yksilöä eikä universumi pidä sitä
moraalittomana, koska se omistaa kaiken. Kyllä se antaa meille luvan
elää elämyksille sisällään.
201.Kun
siellä informaatiotulvassa ei tapahtu mitään uutta ja kiihottavaa
ja kaava on tullut tutuksi, tuntuu vähemmän pahalta laittaa se
välillä pois. Sillonhan siihen on koukussa, kun jatkuvasti on
tunne, että sieltä pitää saada jotain ja voi saada jotain.
hän...